Opony, łańcuchy śniegowe, przewóz sprzętu zimowego...Wyprawa w Alpy autem to nie lada wyzwanie. Sprawdź, o czym musisz pamiętać, żeby Twoja podróż była bezpieczna.
Sprzęt, ciuchy, leki, dokumenty – wszystko już spakowane. Jedziemy w Alpy! Zniżka za dojazd własny? Siedzi! Ale co ja mam zrobić z samochodem? Może jechać, jak stoi? No, nie. Nim też trzeba się zająć, żeby się nam nie stoczył i nie umarł na stromych serpentynach w górach. Więc od czego zacząć? Jak wyposażyć samochód na narty - wyjazd w Alpy? SnowShow spieszy z pomocą!
Jadąc samochodem na narty i snowboard w Alpy należy pamiętać o trudnych warunkach na drodze, zmiennej pogodzie oraz często intensywnych opadach śniegu.
Podstawowym elementem jest zadbanie o dobre zimowe opony i zabranie łańcuchów śniegowych. Aby wszystko było bezpieczne musi być dobrej jakości, zdecydowanie nie warto tutaj oszczędzać - z pewnością nie wybieramy żadnej taniej chińszczyzny tylko renomowanych producentów. Jadąc samochodem na narty do Szwajcarii, Francji, Austrii czy Włoch musisz być odpowiednio przygotowany na konkretny opad śniegu. Dlaczego Francja, Austria, Włochy czy Szwajcaria samochodem na narty to najczęściej wybierane regiony w sezonie zimowym? A no właśnie dlatego, że jest tam warun o którym można pomażyć w Polsce.
Jeśli chodzi o opony, to im nowsze tym lepsze, gdyż są bardziej plastyczne i lepiej przylegają do powierzchni jezdni. Opony powinny mieć stosunkowo wysoki bieżnik - przekłada się to na możliwość lepszego odprowadzenia wody, błota lub śniegu spod kół. Skutkuje to również poprawą przyczepności. Nowa, zimowa opona posiada bieżnik o głębokości ok 8mm. Dobra opona to najważniejsza kwestia jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze, gdyż jest to jedyny element łączący samochód z jezdnią.
Łańcuchy śniegowe powinny być dobrane odpowiednio do wielkości opon oraz posiadać atest i certyfikat (np. TÜV/Ö-norm). Tutaj znów nie warto kupować najtańszych modeli, bo mogą nam uszkodzić samochód. Łańcuchów nie możemy też nadużywać, jazda z nimi po czarnej drodze działa wręcz przeciwnie - ogranicza bezpieczeństwo. Gdy zajdzie konieczność założenia łańcuchów, to zakładamy je jedynie na koła napędzane. Istnieją 4 podstawowe rodzaje łańcuchów śniegowych: tradycyjne łańcuchy stalowe, łańcuchy tekstylne (tzw. skarpety śniegowe), łańcuchy typu Spikes Spider (z adapterem na felgę). Wybór rodzaju łańcuchów to głównie kwestia ceny i stopnia łatwości ich zakładania. Warto sobie przetestować zakładanie łańcuchów w domu, przed wyjazdem, bo uczenie się tego na mrozie albo w obfitych opadach śniegu nie jest najprzyjemniejsze.
Bardzo ważne jest również bezpieczne przewożenie sprzętu narciarskiego/ snowboardowego. Jeżeli posiadamy samochód typu SUV lub kombi, to kwestie bagażnika mamy z głowy; bez problemu możemy włożyć sprzęt do środka - pamiętajmy aby go dobrze zabezpieczyć. Wkładanie kompletu nart czy snowboardu do środka zwykłego samochodu może skutkować jego uszkodzeniem lub, w przypadku zdarzenia drogowego, utratą zdrowia. Dobór bagażnika na sprzęt jest ściśle związany z modelem pojazdu. Możemy wybierać pomiędzy tradycyjnymi uchwytami lub tak zwanym boxem. Na długą podróż, z wieloma bagażami zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie box dachowy - jest dużo bardziej pakowny i lepiej chroni zawartość (zarówno przed warunkami pogodowymi, jak i przed kradzieżą). Nowsze samochody mają alternatywę droższą - zakup oryginalnego, dopasowanego do samochodu bagażnika, lub wersja tańsza - zwyczajny bagażnik z dopasowanymi wymiarami do danego modelu. Niezależnie jaką opcję wybierzemy, należy go dokładnie i starannie przymocować do dachu. Pamiętajmy, że tego typu obciążenie, wymusza zmniejszenie prędkości na drodze oraz zwiększa zużycie paliwa.
Kilka dni przed wyjazdem z Polski warto dodatkowo skierować samochód na przegląd techniczny, żeby nie mieć problemów w przypadku awarii na środku zagranicznej autostrady.
Trzeba również zwrócić szczególną uwagę, czy aby nie pora wymienić olej. Dodatkowo, aby uszczelki nam nie poprzymarzały, należałoby je posmarować. Warto sprawdzić akumulator w serwisie, zwłaszcza w starszych autach bo może się okazać, że na dużych mrozach nie odpali. Jeśli chodzi o tankowanie to najlepiej zrobić to jeszcze w Polsce, natomiast za granicą polecamy tankować w Austrii, bo tam są stosunkowo najniższe ceny.
Dla własnego bezpieczeństwa i spokoju ducha, zawsze trzeba mieć ze sobą koło zapasowe, podstawowe narzędzia, apteczkę, gaśnicę, kamizelki odblaskowe i trójkąt ostrzegawczy (zwłaszcza w Czechach policja lubi sprawdzać trójkąt i kamizelkę).
Zimą przydadzą się również latarka, skrobaczka, odmrażacz do szyb oraz szufla do śniegu - przydatna szczególnie z rana, jak zamiast samochodu, znajdziemy białą kulę. O tej porze roku wcześnie zapada zmrok, więc trzeba koniecznie sprawdzić czy mamy działające oświetlenie. Zimowy płyn do szyb to też ważna rzecz; jeśli mamy pozostałości letniego, zapomnijmy o jego używaniu, zaraz zamarznie cała szyba i tyle będzie z jazdy.
Pozostałe wymagane elementy są w poszczególnych krajach inne, a za ich brak grożą często ogromne kary. Żeby nie tracić majątku i zdrowia bez potrzeby, poniżej znajdziecie listy wyposażenia auta w krajach najczęściej odwiedzanych zimą:
Jeśli zdecydujesz się na podróż samochodem, koniecznie zaplanuj trasę przed wyjazdem. Tym samym w podróży nie będziesz zastanawiać się jak dojechać do Szwajcarii na narty.
Obowiązkowe są kamizelki odblaskowe. Należy ich używać w przypadku awarii samochodu i wyjścia z niego w terenie niezabudowanym oraz na wszystkich drogach ekspresowych i autostradach. Mandat za nieprzestrzeganie powyższych przepisów to 14 euro.
Autostrady w Austrii są płatne, a odpowiednią winietę trzeba nakleić na przedniej szybie auta zgodnie z opisaną na niej instrukcją.Brak winiety, jej nieodpowiednie naklejenie lub położenie (zamiast przyklejenia) za szybą grozi mandatem w wysokości 120 Euro. Ceny winiet dla samochodów osobowych wynoszą: 10-dniowa - 8,70 Euro; dwumiesięczna - 25,0 Euro. Winiety można kupić na większości stacji benzynowych w Austrii lub w Polsce bliżej granicy. Niektóre odcinki autostrad można pokonać na specjalnej winietce jedno-przejazdowej (10-12 Euro).
We Francji wiele dróg w górach, w zimie jest nieprzejezdnych, więc polecamy odpowiednio wcześniej sprawdzić trasy i warunki na nich.
Należy mieć komplet żarówek zapasowych, auto powinno być wyposażone w zabezpieczenie antywłamaniowe.
Autostrady we Włoszech są płatne, opłaty dokonuje się na bramkach zjazdowych; ceny za kilometr są zróżnicowane, zależą od jakości i stopnia skomplikowania autostrady. Za przejazdy niektórymi przełęczami oraz tunelami też zdarzają się opłaty: Mount Blanc i Frejus (z Francji), a także św. Bernarda i Munt la Schera (ze Szwajcarii). Mapy płatnych dróg, kalkulacje kilometrów i kosztów przejazdu, bieżące informacje o ruchu i utrudnieniach znajdziecie na stornie: www.autostrade.it
Opisaliśmy Wam szczegółowo jak wygląda sprawa z samochodem w górach. Zapewne zdążyliście już pomyśleć, że jest to skomplikowane i kosztowne przedsięwzięcie. Z tego względu zachęcamy was do podróży z nami - autokarem.
Zaoszczędzi Wam to czas, obniży koszta, podróż będzie wygodniejsza, bez stresów związanych z awarią samochodu lub kosztownymi mandatami.
Wyjazd na narty autokarem to naprawdę masa plusów. Przemyślcie to dobrze :) Widzimy się już niedługo!