Wykończyłeś już swoją pierwszą deskę, wycisnąłeś z niej siódme poty i przyszedł czas na jej godnego zastępcę w lepszej wersji? Wchodzisz na wyższy poziom snowboardowego wtajemniczenia. Pomożemy Ci zrobić to z głową :)
Na początku musisz się zastanowić, jaka jazda Ci najbardziej odpowiada i gdzie. Na stoku, poza trasą w puchu, a może bardziej ekstremalnie - na boxach i kickerach?
Deski do wszystkiego są zazwyczaj do niczego, więc nie idziemy na łatwiznę. Przeznaczenie deski odpowiada za jej zachowanie w danych warunkach, podczas konkretnych manewrów, dlatego tak ważne jest zorientowanie się w swoim stylu jazdy.
Poniżej znajdziesz listę rodzajów desek, która jest podstawową wiedzą, przy wyborze. Według nas, jest to najwygodniejszy podział, ułatwiający zrozumienie całej idei.
Uwaga, lecimy:
To typ, który umożliwia jazdę na switchu (w obie strony), ponieważ ma identyczną szerokość nose’a i tail’a. Deski te najlepiej nadają się do jazdy na snowparkach oraz miękkich, przygotowanych trasach. Jeżeli planujesz w przyszłości robić ewolucje na przeszkodach, to będzie to dobry wybór.
To deski kierunkowe, na których jedziesz ustawiony w kierunku jazdy. Przeznaczone są głównie do jazdy w puchu, ale też świetnie się nadają na szybką jazdę po stoku. Deski freeridowe są dłuższe i szersze od tradycyjnych. Mają też dłuższy nose od taila. Przy jeździe freeride’owej cofa się środek ciężkości ridera, co jest wynikiem cofnięcia mocowań na desce. Można tutaj wyróżnić freecarving, czyli wolną jazed bez ograniczeń, gdzie snowboardzista sam wybiera kierunek jazdy. Bodycarving z kolei, to agresywna jazda na krawędziach i innowacja prowadzenia ciala podczas jazdy.
Wybierając długość deski freeride’owej, powinieneś wybrać deskę dłuższą niż standardowa. Dodatkowe centymetry pomogą Ci uzyskać prędkość i stabilność.
Standardowa długość jest zazwyczaj bazowana na wadze bądź wzroście, do wyniku dodajesz 2-3 centymetry, aby uzyskać długość swojej deski freeride’owej. Poniżej zamieszczamy orientacyjną tabelę rozmiarów deski freeridowej na podstawie wagi i wzrostu. Podkreślamy, że są to orientacyjne wymiary, ponieważ ostatecznie każdy ma jednak własne, indywidualne preferencje.
Kluczowym elementem snowboardu jest jego konstrukcja. Wpływa ona na zachowanie deski na stoku pod naciskiem ridera. Aby zrozumieć o czym będziemy mówić, warto najpierw zobaczyć jak zbudowana jest deska.
Promień skrętu - pod naciskiem ridera, deska zakreśla na powierzchni śniegu łuk, który jest przedłużeniem kształtu wcięcia krawędzi deski, jest to tak zwane taliowanie. Taliowanie oznacza, że deska jest szersza na nose’ie i tail’u, a węższa na środku. Gdyby nie taliowanie, nie byłaby możliwa jazda na krawędzi, a deska byłaby zwykłym parapetem. To dzięki temu wycięciu, postawiona na krawędzi deska skręca bez żadnych rotacji - porusza się po okręgu.
Biorąc to wszystko pod uwagę, możemy w pełni zrozumieć konstrukcję deski. Istnieją 4 podstawowe rodzaje konstrukcji: CAMBER, ROCKER, FLLAT, HYBRYDA.
Mamy wybrany rodzaj i konstrukcję naszej deski. Przyszedł czas zastanowić się nad jej długością. Nie ma tu uniwersalnej zasady. Ogólne przekonanie jest takie, że deska powinna sięgać do brody właściciela. Nie jest to do końca prawdą.
Długość snowboardu jest zależna od wybranego stylu jazdy.
Dla osób początkujących oraz tych, które zamierzają spędzać czas na snowparku, warto dobrać deskę nieco krótszą (o kilka centymetrów), aby ułatwić manewrowanie skrętem. Powinieneś wybrać deskę dłuższą, niż ta standardowa „do brody”, jeżeli w planach masz szybką jazdę po stoku czy na snowparku, jazdę poza trasami, tak zwany off-piste lub w celu szlifowania aspektów technicznych jazdy. Z pomocą w tej kwestii spieszą również producenci desek, którzy już coraz częściej umieszczają na nich tabele danymi ułatwiającymi dobór gabarytów osoby do konkretnej deski.
Możemy wyróżnić 3 główne rodzaje kształtów:
Kolejnym kluczowym elementem technicznym deski, jest jej twardość, czyli tak zwany Flex. Flex’a podajemy w skali od 1 do 10, gdzie 1 to deska bardzo miękka, a 10 to mega twarda. Miękkie deski są łatwiejsze do jazdy, wybaczają więcej błędów, ale są mniej stabilne przy dużych prędkościach. Wybierając twardsze deski, łatwiej utrzymasz krawędź przy dużych prędkościach i będziesz miał większą dynamikę skrętów. Wymaga to jednak większych umiejętności ridera. Twarde deski są lepsze do freeride’u lub na duże skocznie.
Producenci desek stosują przeróżne materiały i struktury, by stworzyć jak najlepsze deski. Zazwyczaj różnią się one od siebie, ale podstawowa struktura się najczęściej pokrywa z tą, przedstawioną poniżej:
Ślizg
Poza ukształtowaniem deski, możemy również wybierać różne rodzaje ślizgów. Do wyboru mamy tutaj 3 podstawowe rodzaje ślizgów:
Krawędź
Najczęściej wykorzystywanym materiałem do produkcji krawędzi desek jest stal lub stal nierdzewna. Zdarzają się też takie z brązu, ale jest to dosyć rzadkie. Krawędzie powinny znajdować się na całości deski. Zdarzają się takie, montowane tylko na bokach (z pominięciem nose’a i tail’a), ale skutkuje to większym ryzykiem uszkodzenia końców deski. Krawędzi się nie wymienia, więc trzeba o nie dobrze dbać. Deska powinna być naostrzona na długości krawędzi efektywnej, a nawet trochę dalej. Istnieją też deski bez krawędzi, które zdarzają się bardzo rzadko i są przeznaczone głównie do jibbingu w mieście (by nie haczyć krawędziami).
SideWall
Side Wall to ścianki boczne snowboardu, które są najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego. Ta część uczestniczy w jeździe i odpowiada za reakcję krawędzi deski na siłę przenoszoną z wiązań. Wyróżniamy 3 podstawowe rodzaje Side Wall’u:
Rdzeń
Drewno jest budulcem, na którym opiera się główna konstrukcja deski. Drewniany rdzeń zapewnia naturalny pop, tłumienie drgań i sprężystość. Wykorzystywane są różne rodzaje drewna, jak brzoza, bambus czy osika. Typem bazowym jest Topola (punktem odnośnym, do którego porównuje się inne typy), która jako rdzeń deski sprawdza się idealnie. Jest lekka, elastyczna i mocna, ale w przemyśle nie posiada żadnych zastosowań.
Deska może być zrobiona z kilku różnych gatunków drewna, które wpływają na elastyczność deski. Najpopularniejsze są jednak deski, zrobione w całości z jednego rodzaju.
Możemy się również spotkać z rdzeniem drewnianym z elementami innych materiałów jak, aluminium, karbon czy pianka. Dodatkowe materiały wpływają na charakterystykę, sztywność i wagę deski. W bardziej zaawansowanych modelach, możemy się spotkać z karbonem (nadaje wytrzymałość, jest lekki i żywotny), lub aluminium, natomiast pianka jest już rzadko spotykanym wypełnieniem, ze względu na szybką utratę jej sprężystości.
Włókno szklane
Włókno szklane chroni deskę przed deformacją i sprawia, że jest sztywniejsza, nadaje jej naturalną sprężystość i wytrzymałość. Warstwy są zawsze dwie, jedna u góry i jedna u dołu deski. Włókno szklane występuje w dwóch formach:
Bi-axial - splot podwójny, przeplatany pod kątem 90 stopni, zapewnia lekkość i wybacza błędy, najczęściej spotykany w deskach dla osób początkujących lub dla freestylerów (deski z mniejszym flexem); ułatwia prowadzenie na krawędziach.
Laminat
Laminat to część budowy deski, którą możesz zobaczyć gołym okiem. Jego funkcja skupia się na ochronie i zdobieniu całości. To na niego nakłada się grafikę, która tak często jest niestety kryterium wyboru przy zakupie snowboardu. Laminat może być wykonany z najprzeróżniejszych materiałów: od drewna po plastik. Wyróżniane są dwie metody nakładania ozdób na laminat:
Grafiki na deskach kuszą fantazją i kolorami, ale nie ma co się łudzić, że design deski pomoże nam w jeździe. Grafika niestety nie wpływa na nasz progress i komfort jazdy, więc lepiej zostawić ten aspekt jako element wybierany już na końcu procesu. Wiadomo, że wyróżniający się print na snowboardzie gwarantuje fejm na stoku, pochlebne komentarze i ogólne zainteresowanie, ale nie tędy droga do progressu :)
Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże Wam w doborze swojej deski. Jeśli Wam pomogliśmy, i dzięki nam byliście w stanie dobrać sobie snowboard idealny, to skaczemy z radości!
Za informacje wykorzystane w artykule dziękujemy polskiemu producentowi ubrań i desek snowboardowych, marce ZIMNO.
Przeglądaj wyjazdy
w sezonie 2024/2025