La Rosière to francuski ośrodek narciarski, który wraz z włoskim resortem La Thuile, leżącym na przeciwnym końcu doliny, tworzy transgraniczny kompleks narciarski Espace San Bernardo. Oferuje on łącznie 200 km połączonych tras, którymi możecie swobodnie poruszać się między oboma państwami i korzystać z wszystkich ich dobrodziejstw (zwłaszcza tych kulinarnych). A wszystko to z widokiem na Mont Blanc! Najwyższy szczyt Europy wznosi się nad tym obszarem o doskonałych statystykach śniegowych. Zawdzięczane są one specyficznemu ukształtowaniu terenu, wysokiemu położeniu oraz tutejszemu klimatowi. W La Rosière gruba warstwa białego puchu jest więc pewniakiem. Dlatego resort ten uznawany jest za jedną z najlepszych na świecie miejscówek na freeride!
Jednak dla naprawdę doświadczonych riderów jest tu coś jeszcze. Mowa o heliskiingu! Podczas tej przygody helikopter z certyfikowanym przewodnikiem wysokogórskim zabierze Was na wierzchołek jednego z tutejszych potężnych grzbietów. Tam oddacie się niekrępowanej niczym przyjemności szusowania przez nieprzebyty dotąd głęboki puch aż na sam dół. To pozycja absolutnie obowiązkowa dla kolekcjonerów mocnych wrażeń i emocji (więcej informacji poniżej).
Do poruszania się po terenie La Rosière służą przede wszystkim wyciągi krzesełkowe, których znajdziecie tu aż 20. Co prawda znajduje się tu zaledwie jedna gondola, ale mimo to trzeba oddać tej infrastrukturze jedno – jest bardzo sprawna. Kolejki do wyciągów są zwykle minimalne.
1 gondola
20 krzesełek
12 orczyków
5 taśm
trasy b. łatwe: 9
trasy łatwe: 26
trasy średnie: 39
trasy trudne: 15
Naszą bazą jest miejscowość La Rosière, gdzie mieszkamy bezpośrednio przy stoku. Dolna stacja leży na wysokości 1 850 m n.p.m., a górujące nad nią trasy sięgają praktycznie 1 000 m wyżej! Zdecydowanie czuć tu majestatyczną, wysokogórską atmosferę. Tutejsze stoki mają południową ekspozycję, są więc przez większość czasu nasłonecznione. Po drugiej stronie masywu, we włoskim La Thuile mamy z kolei trasy odsłonięte od strony północnej. Jednak po obu stronach granicy stoki są doskonale przygotowane i dają mnóstwo frajdy narciarzom oraz snowboardzistom na wszystkich poziomach zaawansowania.
Nartostrady kompleksu są szerokie i niezatłoczone. Na szczególną uwagę zasługuje niesamowicie rozległy stok do szkoleń, Gelinotte, znajdujący się tuż obok naszego budynku. Nie zapominajmy też o światowej klasy terenach freeride’owych, z których słynie ten obszar! Jazda przez nietknięty, biały puch z widokami na Mont Blanc to coś, czego trzeba w życiu spróbować. A jeśli chcecie spróbować czegoś nowego i nieco egzotycznego, to istnieje tu pewna opcja specjalna. Regularny wiatr (na jednej z tutejszych przełęczy) i obfite opady śniegu tworzą idealne warunki do nauki snowkite’a.
Perfekcyjnie przygotowane stoki oraz szusowanie w puchu poza nimi to dla Was za mało? W La Rosière czeka na Was jeszcze snowpark. Znajdziecie w nim kilka linii przejazdu dla riderów o różnym poziomie umiejętności. Składają się one zarówno z hopek, jak i raili. Odpowiednią atmosferę na miejscu zapewnia system nagłośnienia, a obsługa dba o właściwy stan przeszkód zbudowanych ze śniegu, codziennie je poprawiając. Snowpark ten jest dobrą opcją dla początkujących i średnio zaawansowanych riderów. Eksperci mogą jednak czuć tu odrobinę niedosytu.
Otwarcie snowparku oraz funkcjonowanie poszczególnych tras w ramach ośrodka narciarskiego zależne jest od czynników atmosferycznych oraz innych czynników niezależnych od organizatora. Podmiotem decyzyjnym w sprawie ich funkcjonowania jest zarządca ośrodka narciarskiego.
Jeśli szukacie mocnych wrażeń, tutaj zdecydowanie je znajdziecie. La Rosière jest jedyną spośród naszych miejscówek, w której możecie spróbować heliskiingu! Czujecie się pewnie w głębokim śniegu poza trasami? Zawsze chcieliście spróbować pójść o krok dalej, dotrzeć w najbardziej nietknięte partie gór i ruszyć z nich w dół, ale myśleliście, że to zabawa tylko dla wybrańców? Z nami macie to na wyciągnięcie ręki! Wystarczy, że macie freeride'owe doświadczenie i bez problemu radzicie sobie poza trasą w różnych warunkach.
Zaczynamy od wieczornego briefingu na temat bezpieczeństwa, na którym poznajemy szczegóły całej akcji. Następnego dnia ładujemy swój sprzęt do specjalnego kosza, wsiadamy na pokład helikoptera i wzbijamy się w powietrze. Po widokowym locie helikopter ląduje na grzbiecie góry, a my wysiadamy z niego spokojnie i zapinamy na nogach swój sprzęt.
Potem ruszamy w dół przez połacie nietkniętego śniegu za przewodnikiem, który zna te tereny jak własną kieszeń. Wie, gdzie schodzą lawiny, gdzie tworzą się szczeliny, odróżnia rodzaje śniegu i reaguje na zmiany kierunku wiatru. Mówiąc krótko, dba o każdą grupę tak, żeby wróciła bezpiecznie do domu. Przeżycia, które Was czekają, wykraczają poza jakąkolwiek skalę! Świeży puch, absolutnie powalająca panorama gór i ogromna przestrzeń, cała dla Was. Słowa i tak nie oddadzą uczucia, jakie towarzyszy heliskiingowi. Musicie spróbować go sami! A oprócz genialnego zjazdu u podnóża Mont Blanc już nawet sam lot helikopterem jest wart tych pieniędzy.
Na pokład maszyny wchodzi maksymalnie 4 uczestników, a koszt jednego dropa (czyli lotu i zjazdu) to ok. 350 EUR/os.
La Rosière to przede wszystkim ogrom możliwości związanych z górami. Jednak miejscowość oferuje również kilka barów i pubów, w których można napić się piwka z przyjaciółmi. Działa tu też klub, w którym imprezy przy setach DJ-skich trwają do późnych godzin nocnych.
W okolicy Les Eucherts, w której mieszkamy, mamy do dyspozycji właśnie klub oraz lodowisko i kręgielnię. Oczywiście znajdziecie też bary i restauracje, a krótki spacer specjalną oświetloną ścieżką (10-15 minut) zapewni Wam dostęp do centrum miasteczka z większą liczbą sklepów.
Znajdziecie tu jeszcze inne opcje aktywności, z których możecie skorzystać we własnym zakresie:
Nie można zapomnieć o tym, że to właśnie tutaj macie niepowtarzalną okazję, aby na śniadanie zjeść francuską bagietkę, a po południu napić się włoskiego espresso już po drugiej stronie granicy!
Plusy:
Minusy:
Najbliższe lotniska: Chambéry-Savoie (130 km), Grenoble–Isère (160 km) i Turyn-Caselle (170 km).
Możliwośc dojazdu pociągami SNCF i TGV.